IRAMA HATI SAYA

EKSPEDISI REDAH 2: Selamat Pagi Matahari Broga!

23.01.11



Terjaga mendengar bunyi 'kecebur' di bilik air seawal jam 2 pagi. Rupanya Jihah sudah bangkit bersiap untuk ekspedisi hari ini.




Aku bangun kemalasan tepat jam 2.15 pagi menyeret tuala ke bilik mandi. Basuh muka dan 3 cebuk air disimbah ke badan. Sekadar cukup syarat.












Sambil bersiap aku mengejutkan Tirah yang nampak lena. Semalam kami tidak sempat berbual kerana dia pulang agak lewat. Nyaris aku sangka dia tidak ikut serta.












Hampir 2.45 pagi Myvi medalion grey tiba dan kami berkumpul di banglo Haji Leman, Kg Pasir.










Ipin sudah menanti di simpang masuk sambil menyedut asap di atas Viragonya. Arep juga sudah kelihatan di laman banglo itu.



Tepat jam 3 pagi, dua buah kereta sedu sedan bergerak perlahan melalui MRR2. Kami singgah di Pandan Indah untuk kutip Shahril sebelum meluncur laju menuju Kajang.



Perjalanan diteruskan ke Semenyih selepas beberapa siri 'persinggahan membuang toksin' di stesen minyak berhampiran.



4 pagi: tiba di Broga yang terletak di sempadan Selangor dan Negeri Sembilan.






Setelah streching lebih kurang, kami menapak menyusuri ladang kelapa sawit sebelum memulakan aktiviti daki-kalau-berani.



Merentasi hutan berbukit dengan tanah yang agak licin, kami tiba di kaki bukit Broga dengan perasaan yang bercampur-campur.






Keadaan masih gelap dan hanya ditemani lampu suluh kecil dibawa oleh Luke. Pendakian ini aku anggap yang paling mencabar sepanjang aku melakukan aktiviti lasak.






Aku yang tiada pengalaman mendaki mula menyedari bahawa aku sebenarnya gayat dan serun dengan tempat-tempat curam. Langsung tak pandang bawah lepas panjat first stage bukit Broga ni. Nak luruh jantung bila sampai puncak dan tengok orang terkial-kial nak naik. (Orang yang kat atas pun tengok aku macam tu lah kot tadi).



Kitorang tabik sama minah ni sebab berjaya sampai puncak dengan hanya memakai


selipar jepun cap dua kaki!


Katanya (Luke cakap) Broga ni ada 4 stages/level. Masa tu kami dah sampai ke level 3. Macam dah tak sanggup nak naik lagi sebab nampak sangat curam.












Tapi akhirnya kami berjaya juga setelah memberi motivasi kepada diri masing-masing bahawasanya 'alang-alang dah naik, biar sampai puncak'.






Tiba di puncak Broga yang berbatu itu kira-kira jam 5 pagi (yang atas sekali tau, sebelum ke gunung Tok Wan tu!)






Aku, Jihah, Tirah, Ganu, Luke, Arip, Ipin dan Shahril bersidang menahan kesejukan angin fajar (ayat sastera disitu, harap maklum).









Setelah menyelesakan duduk, aku sesekali menjenguk manja ke arah lereng dan kaki bukit. Kelihatan talian keretapi manusia mula memenuhi laluan ke puncak yang kami daki ini.






Memang ramai ya ampun!






Dalam hati berkata 'takde hari lain ke kau orang nak datang?! Kalau semua nak naik kang siapa pulak yang nak turun?'



Yang benar, jam 7 pagi kami sudah berkira untuk turun pulang. Keadaan sangat sesak di sepanjang laluan (denai ke?) menuruni bukit (jalan yang sama untuk naik tadi).






Kami bersama rombongan lain yang datang seawal 3 pagi tadi bermasalah untuk turun kerana batch yang baru tiba berebut-rebut untuk naik. Macam tak ada istilah beri laluan. Punyalah selfish orang Malaysia ni kan. Kalau kita naik bas ka, keretapi ka, kapal terbang ka, kita kena bagi laluan kepada penumpang yang nak turun, bukannya tutup jalan dan berpusu-pusu untuk naik, betoi dak? Kalau tiba-tiba jadi tanah runtuh siapa nak jawab? (fantasi penulis memang agak ekstrim, harap faham).






Berbalik kepada topik turun bukit tadi, kami berlapan berjaya turun dengan selamat (walaupun baju dan seluar aku bercat tanah debu. Penuh.) Ada juga kalangan pengunjung yang turun dengan hanya menggelongsorkan punggung mereka di kawasan bukit berumput. Gila isim!



Bunyi seperti kuda berlari dalam pertandingan lumba kuda Sport TOTO. Nombor ekor. Bedebub! Bedebab! Bedebub! diakhiri bunyi garisan penamat "Aduh!" apabila punggung terhentak batu di tanah landai. Luke dan Ganu ada mencuba aksi tersebut namun mengalami tekanan perasaan dan emosi kerana dileteri jemaah lain yang mengklasifikasikannya sebagai 'unsafe act'.






Setibanya di bawah bukit, kami disambut oleh laungan "Air! Air! Beli air dik?"



Wah, Makcik Limah dan Pakcik Akob penjual air sudah bersedia dengan kotak sejuk beku berisi pelbagai jenis minuman. Memang buat duit sungguh mereka ini. Dalam kiraan aku, yang naik tadi lebih 500 orang dan mungkin cecah ribu. Pasti balik poket penuh punyalah Pak Akob dan Mak Limah harini. Mungkin Pak Akob boleh ajak Mak Limah tengok wayang di Metro Kajang tengah hari ni. Cerita 'Hantu Kak Limah Balik Rumah'. Kapel seat lagik!



Kami bersarapan di Bangi dan bertolak pulang ke Ulu Kelang untuk berehat sebelum aktiviti Kelab Bujang yang seterusnya awal petang nanti iaitu jemputan makan tengah hari di kedai ibu Rosanee.




Yang tak dapat diampunkan: subuh kami lebur. Matahari Broga punya pasal!






Moral of the story:


Menjaga kesihatan/bersukan itu dituntut dalam Islam, tapi janganlah sampai mengabaikan solat. Lepas ni kalau nak pergi lagi, solat subuh dulu. Bak kata pepatah 'Takkan lari gunung dikejar'.



EKSPEDISI REDAH 1: Alang Sendayu

Aku menerima jemputan Aslam sejak beberapa minggu yang lalu. Cadangnya mahu adakan aktiviti bersama Mentor (aku). Mereka-mereka Mentee aku dari Kumpulan B kebanyakannya lebih gemar sukaria dan sendaloka seperti boling dan karaoke serta perkara-perkara remaja yang kurang cabaran minda dan fizikal.



Maka kali ini aku dijemput menyertai Kumpulan A yang lebih gemarkan aktiviti lasak bertema environmental-friendly. Pada siri yang lalu, mereka telah mengadakan program mandi-manda seksi di hutan Kemensah bersama Mentor mereka, Encik Rahim (aku tidak terlibat, harap maklum).


Terus kepada hari kejadian:
Jam 8.00 pagi kami sudah berkumpul di tempat letak kereta Training Centre CONSIST. Sesi taklimat ringkas dan checking diadakan untuk mengelakkan gejala terpinga-pinga.


Lebih kurang 6 buah kereta bergerak perlahan melalui lebuhraya MRR2 arah Gombak.


Tiba di Alang sendayu kurang 30 minit kemudian.


Berkumpul dan agihan barang sebelum mula meredah hutan dara itu (dara ke?)

Seramai 20 pelajar (mentees) masing-masing dengan muatan yang setimpal dengan berat dan ketinggian mereka. Yang berbadan gempal ditugas membawa tong air manakala yang membawa beg galas disumbat seadanya dengan maggi, sosej dan bungkusan daging burger Ramly.



Ohya! baju oren ini adalah pakaian rasmi mereka setiap kali juga. Ditaja oleh kilang baju Jali Uptown Danau Kota.
Hutan kecil diredah merentasi beberapa denai dan sungai cetek berpasir. Sesekali kelihatan pacat dan lintah melentok-lentik di atas dahan dan batu-batu sungai. Aku sudah sapu minyak panas awal-awal lagi sebelum masuk hutan tadi untuk mengelak kaki dari disinggah ulat-ulat getis itu (geli dowh!) Kami berhenti di sebuah kawasan air terjun yang agak tinggi dan cantik. Namun perjalanan terpaksa diteruskan selepas terlihat kelibat 3 orang lelaki yang hanya berseluar dalam sedang asyik berkinja dan menadah badan di bawah air terjun tersebut.


sila tumpukan perhatian kepada 2 entiti di sebelah kanan foto ini


Mungkin juga rombongan kami yang ratanya 99% adalah lelaki, bimbang aku dan 2 lagi girls yang ikut serta akan mengalami gangguan emosi jika kami terus bertapak disitu.


Kami memanjat bukit bertentangan air terjun tersebut untuk mencari kawasan yang sesuai untuk berkhemah. Tali disediakan bagi memudahkan kami naik dan membantu sekiranya tergelincir.

5 minit kemudian kami tiba di kawasan yang kelihatan luas dan selesa. Encik Shahril selaku tracking guide memberi isyarat berhenti setibanya kami di kawasan jeram berbatu dan laluan sungai cetek.
Masing-masing yang berwajah gigih mula menurunkan muatan beserta keluhan lega. Kumpulan kecil pelajar kelihatan berpecah ke beberapa kawasan. Syafiq mengeluarkan tali dari begnya dibantu Ubi. Mereka merentangkan tali tersebut dari kanan ke kiri pokok di tebing sungai.


Ada yang mula memasang unggun api manakala yang lainnya mula mengeluarkan bekalan yang disumbat dalam beg mereka. Ada juga yang sudah memecat baju dan seluar masing-masing untuk lebih selesa. Tiba-tiba salah seorang daripada meraka menjerit "Weh, daging burger kita mana?"


Semua berpandangan sesama sendiri


"Siapa yang bawak tadi?"


"Aku dah pass ke belakang."


"Macam mana kau orang boleh tak perasan?"


"Eh, tadi ada la. Aku nampak"


"Bukan aku!"


"Aku bawak air je.."


Tidak sempat lama keriuhan mereka disenyapkan dengan kehadiran seorang lelaki tidak dikenali. Dia muncul di atas bukit kawasan kami berhenti. Sambil menghulurkan bungkusan plastik yang agak besar, lelaki itu berkata sesuatu kepada Epul yang menyambutnya.


"Apa la kau orang ni..nasib baik dia orang jumpa dan pulangkan. Kalau tidak, berlapar lah kita." Kata Nizam selaku ketua penganjur.


Rupanya bungkusan itu telah ditinggalkan oleh salah seorang daripada kami semasa sibuk menaiki bukit dari kawasan air terjun tadi. Mujur juga lelaki separuh bogel yang mandi di situ menjumpainya dan ada ihsan untuk menghantarnya kepada kami. (Terima kasih Abang Seksi!)


Nizam mengarahkan semua peserta berkumpul dalam kumpulan yang telah ditetapkan bersamaperalatan masing-masing. 4 kumpulan tersebut diminta mencari tempat atau 'port' mereka.


3 pertandingan telah dirancang, iaitu:
Pertandingan 'Masak Air Paling Cepat'.

Juri: En.Rahim
Pertandingan 'Masak Megi Paling Sedap'


Juri: Aku

dan
Pertandingan 'Cari Guli Dalam Sungai'


Sumpah seronok amat tengok gelagat mereka satu persatu.




Dan aku? Usaha mencandat dan menjala ikan agak sia-sia apabila 2 ekor anak ikan yang kami berjaya tangkap telah terlepas dari celahan daun tempat mengisinya.

Aslam yang berbesar hati dan perut membantu juga gagal mendapatkan hasil.


Selain itu, ada juga insiden ngeri dan ketar lutut seperti kehadiran beberapa ekor ular yang akhirnya dicekup. (Budak-budak ni mana tahu takut beb!)


Selepas sesi penyampaian hadiah, kami keluar dari hutan Alang Sendayu kira-kira jam 2 petang. Kami menyusuri Lebuhraya Pantai Timur (LPT) seperti anak orang asli yang baru pulang dari memburu.

Masing-masing yang keletihan dengan perut yang kembali lapar seterusnya menyerbu ke hentian terakhir iaitu Rumah Zack bagi memenuhi jemputan majlis perkahwinan kakak beliau. Best woo makan nasi minyak, dapat goodies bag Vantage lagi.


Selebihnya tidak dapat diucapkan dengan kata-kata....TERBAEK!!!
thanks guyz!

Photos Credit ---> Faiq and Nuar

 
◄ Design by Pocket