IRAMA HATI SAYA

Sapu

Salam,

Petang semalam pulang dari kerja
aku berkejar menunggang Weng
sebab nak tengok siri Cinta Balqis.
Entah macam mana tiba di lampu isyarat
sebiji kereta Myvi 'menyapu' aku dari arah belakang.
Tergoleklah aku bersama-sama boyfren aku si GT itu.

Aku tahu dan sedar yang aku sedang terlibat dalam kemalangan.
Aku sedar yang aku sedang terbaring di atas tar. Sendiri.
Aku nampak serpihan kaca berterabur dekat dengan kepala aku.
Aku terus bangun membetulkan helmet.
Aku matikan enjin.
Fikiran masih blur sambil merengus dalam hati sebab dah buang masa aku.
Aku tahu dan sedar yang banyak mata sedang tertumpu kepadaku.
Aku buat tak tahu.
Dalam hati aku cuma risaukan boyfren aku si Weng.
Teruk gak jatuhnya tadi. Entah mana la sakitnya.
Seseorang membantu tegakkan Weng.
Rupanya cermin sisi kanan Weng yang pecah terlanggar sisi Myvi tersebut.

Dalam masih mamai nak memikir apa yang berlaku,
seorang pemandu keluar dari Myvi tersebut.
Cina. Perempuan.
Dia kutip beg plastik kasut aku yang tercampak ke atas jalan.
Sambil menghulur plastik itu dia bertanya kepadaku
"You ok ker? I tak salah, kan? sebab I jalan straight..."
(Abes aku ni jalan senget ker?)
Aku hanya mengangguk terpinga-pinga
"Ha? ha'a..Ok..Ok..Xper.. Xper.."
sambil menggawang tangan (seperti menghalau lalat)
Kemudian dia terus meninggalkan aku, masuk kereta, dan blah.
Begitu sahaja.

Serius.
Aku tak tahu apa harus aku buat.
Yang aku kisahkan adalah Weng.
Hidup lagi tak dia. Parah ke tidak.
Seorang memapah Weng ke sisi jalan.

Aku start enjin.
dan terus memecut balik ke rumah.
Terasa pedih di hujung kaki kananku.
Tapi aku buat tak tahu.
Dalam hati aku cuma nak sampai rumah.

Sampai di rumah
Aku minta Pian periksa Weng.
Katanya tak ada rosak apa-apa.
Sedih aku tengok Weng calar-balar.
Kaki aku luka berdarah kerana bergeser jalan raya tadi.
Selebihnya cuma luka kecil di siku dan jari.

Aku masuk rumah dengan muka selamba.
Orang rumah aku sedang asyik tonton Cinta Balqia (Ces!!)
Aku tegur lebih kurang dan terus masuk bilik ambil kapas.
Aku ke dapur membersihkan luka di kaki.
Sakit nak mampos.

Aku hanya tersenyum keluar dari dapur.
orang rumah aku tanya "kau buat apa dengan tisu tu?"
"Cuci luka" jawabku sambil renyih
"Ha? Kenapa" dia terkejut
"Jatuh sikit tadi.." masih tersengih
"La...Budak nih.."
dan pong-piang lah aku disoal siasat oleh orang rumah aku.

Harini aku pergi kerja macam biasa.
Kaki kanan aku bengkak
tapi aku biarkan saja.
Aku tak boleh cuti atau MC sepanjang minggu ini
sebab aku banyak sangat kerja yang perlu dibereskan
Aku nak kena prepare untuk 'Safety Day' kolej.
Due esok.
Aku mesti sihat. Mesti.

Aku memang macam ni.
Ego.
Degil.
Tak suka berkongsi rasa.
Selalu rasa yang diri tu kuat. Kebal.

Poyo, kan?

2 tokok-tambah:

Princess^of^Hemp said...

miss..
knp miss mcmni?
knp miss brubah?
sorry klau kiteorg ad buat slah..
ada kecikkan ati miss..
jauh kt hati kteorg xde niat pn
kiteorg rndu dgn miss
rndu nk gelak dgn miss
rndu nk ckp dgn miss...

sy tau apa yg sy ckp xbley ubah ape2
tp sy hrap sgt miss dpt ubah prinsip yg miss pgang skrg
rndu miss sgt2...
hrap luka miss cpt smbuh k...
kami syg miss...

Anonymous said...

miss korang mmng dah terlalu bnyk sngt berubah
terlalu bnyk berubah..
entah apa la dosa kita agknye smpaikn dia sanggup berubah....

 
◄ Design by Pocket