Kisah Klasik #3

Sekolah rendah dulu, aku budak comot. Tak ramai kawan.
Yang aku ingat aku berkawan dengan Madiah dan Sally.
Aku kenal mereka pun waktu Darjah Enam sebab cikgu rombak kelas.
Mereka anak orang kaya.

Madiah tinggal di kawasan perumahan (zaman dulu, kalau yang duduk taman perumahan ni dikira orang berada la). Madiah ni ada bau-bau bacang dengan family aku. Kadang-kadang hujung minggu dia ajak aku bermalam di rumahnya. Dialah yang ajar aku main roller-blade. Dari situ aku berazam nak kumpul duit untuk beli sapasang buat diri sendiri. Tapi sampai hari ni aku tak beli pun. Tak apalah, mungkin aku boleh ‘k.i.v’ dan mintak dijadikan hantaran nanti. Haha!

Sally anak cikgu. Dia ikut ibunya pindah dari Kuala Lumpur.
Sally ni pelik sikit. Dia suka bercakap dengan pokok. Mungkin sebab tu tak ada sesiapa nak kawan dengan dia. Mungkin sebab itu jugalah kami bertiga menjadi sahabat (sebab kami tak ada kawan lain).

Ok. Enough with the mukaddimah.

Dalam kelas, cikgu susun meja budak perempuan sebelah meja budak lelaki. Berdua-dua.
Itu masa Darjah Dua.

Aku ingat lagi, budak laki sebelah aku namanya Hafiz. Aku rasa dia tak suka kat aku.
Well, akupun tak suka dia. Kami saling membenci walupun dia agak kacak (tetiba).

Hafiz letak tape merah dan buat line antara meja aku dan mejanya. Macam Farid Kumar dan Lisa Suriram dalam filem “I’m Not Single” tu. Hafiz cakap sama aku,

“Siapa lebih kawasan, bayar sepuluh sen!”

Masa tu seposen tu besar nilainya. Boleh dapat gula-gula 5 biji tau.

Jadi, kami berhati-hati setiap kali nak susun barang atau buat kerja atas meja. Eh, mana ada orang buat kerja bawah meja ye dak?

Pernah juga dia punya hujung pembaris terlebih masuk ke kawasan meja aku. Dapat la simpan tabung sekupang dua. Kadang-kadang kalau tak ada syiling, aku bagi dia pemadam je. Dia boleh guna untuk main ‘lawan pemadam’ dengan Kerol.

Bila buat kerja sekolah, aku duduk ke kiri..Hafiz duduk ke hujung kanan.
Oleh sebab aku bukan penulis kidal, maka siku aku selalu khianat tuannya dengan buat-buat terlajak masuk ke meja sebelah semasa aku sedang tekun.

Dekat setahun jugalah kami berdua hidup dengan ‘peraturan’ ciptaan sendiri tu. Dah la duduk kat depan sekali (sebab dua-dua rendah), mujur cikgu tak perasan. Cuma cikgu pernah tanya kenapa ada tape merah kat meja. Aku dah tak ingat apa aku dengan Hafiz jawab.



Notakawanlama:
Kepada Ahmad Hafiz kelas Dua Merah, aku dah maafkan kau.
Sebab aku suka tengok muka kau masa marah. Hensem, tapi pendek!

No comments:

IRAMA HATI SAYA