Career and PostGraduate Fair

DATE: 30.06.12
TIME: NOON
LOC: Kuala Lumpur Convention Centre

Pada satu hujung minggu, Shah ajak aku pergi KLCC. Ada career fair katanya. Aku cuma menurut sebab bosan. Aku memang tak minat sangat pergi fair yang macam ni sebab kita tahu chances are very mini tiny.
Aktiviti wajib adalah mengumpul goodies. Kan? Kan?

Kami pergi sehelai sepinggang je, memang niat nak mengisi masa lapang sambil survey apa yang patut. Oleh sebab itulah kami sempat dipandang serong di beberapa booth kerana tidak membawa salinan resume dan sijil berkaitan. Pakaian pula langsung tak formal. Ah, kami bukan datang untuk interview pun. Datang melawat dan meramaikan majlis pun salah ke? At least berterima kasih lah sikit sebab kami dah menambah bilangan pengunjung kan. Banyak bunyi pulak diorang ni.

Rata-rata yang menjadi jurucakap bagi booth yang diwakili ni aku tengok macam tak ikhlas je. Bila kita approach their booth, they are not ready to help us with our query. Contoh conversation between aku dan the spokesperson..or you can call him 'SpookyPerson'. erk!
"Kak, nak tanya sikit boleh?"
"Nak tanya apa?"
"Ini booth apa?"
"TalentCorp.." (krik..krik.. bunyi cengkerik..)
 "Oh..(dengan muka penuh minat). Erm...TalentCorp ni buat apa ye?"
"Kita ni sebagai jambatan antara kerajaan dengan majikan la. Kita sediakan training untuk orang yang nak bekerja and bla.. bla.. bla.." (cakap punyalah slang)
"Kira korang ni agen la?"
"Eh..bukan.. we all ni macam.. er..macam.. erm.. we provide and link the person that want to work and we advise them on the suitable job for them la.. we all ni kira..erm... jambatan la..ye naw.. between the worker and the government.."
"So, sini provide training ke?"
"Eer..something like that."
"Kalau kitorang ni nak apply untuk jadi trainer kat sini ke..boleh tak?"
"Hm.. so far.. kita tak buka vacancy untuk position tu."
(Aku) ............?
Entah lah. Aku agak frust dengan PR diorang ni. Please don't judge the book by its cover. Memang la muka aku dan Shah macam budak sekolah, tapi itu bukan salah kami. Dah takdir kami ni keturunan awet muda, nak buat macam mana lagi. Tolong la terima hakikat. Jangan la cakap kami ni baru lepas sekolah, kemudian buat muka tak nak layan bila kami bertanya. Siap buat-buat tak nampak lagi. Baik tak payah jadi promoter or spokesperson kalau you sendiri in avoidance to speak. Aku sepak juga muka sorang-sorang ni kang.

Dan disebabkab kekecewaan itu, Shah cadangkan aku join satu game ni. Kebetulan kitorang lalu dekat booth myHarapan. Booth diorang ni penuh dengan butterfly. Bila kami mintak penerangan lanjut pun mereka memberi kerjasama. Apa yang aku paham, myHarapan macam provide dana untuk program dengan budget RM5K ke atas. Kita just kena submit proposal dan nanti pihak myHarapan akan saring.

Tapi lantaklah dengan natang tu, yang penting aku nak story pasal game yang aku join ni. Orang myHarapan tu cakap, kalau kami tangkap 5 gambar di mana-mana booth dalam Career Fair ni, kami boleh dapat T-shirt special. Aku sebenarnya tak berminat nak buat kerja tak berfaedah ni. Tapi Shah paksa. So aku ikutkan sahaja, lagipun mana ada orang kenal aku.

Syaratnya kena pakai topeng yang diberi dan bergambar di booth yang berbeza.

Task yang senang macam ni mustahil lah aku tak boleh completekan. Dengan goreng pisang panasnya kami kembali ke booth myHarapan untuk menebus hadiah.

Nampak tak butterfly kat belakang tu? Semua handmade.

Saiz baju ni tidak berpadanan dengan proportion aku. So aku bagi kat orang. Menghadiahkan hadiah.

Yey!




Notakaki: Ada pepatah menyatakan bunga yang yang layu haruslah disiram nampak segarnya. Bunga yang rosak haruslah dibuang cari penggantinya. Supaya halaman nampak cantik dan berseri-seri. Kepada yang frust tu, enjoy the feeling, bukan selalu putus cinta, ye dak?

No comments:

IRAMA HATI SAYA