Surau Jumaat Pudu Sentral

Hentian Puduraya? Nope!
Sekarang sudah tukar.. PUDU SENTRAL.

Aku tak nak komen tentang Pudu Sentral yang telah dibuka semula pada Ogos 2011 selepas renovation yang melibatkan kos sebanyak 3 juta pada tahun 2006. (info cik wikipakdia di sini.. haha!)

Dua minggu yang lalu, aku berpeluang ke Puduraya. Itupun sebab temankan si Nurul, dia nak beli tiket raya.
Tempat jual tiket dia agak kepam sebab berlantaikan karpet dan tertutup. Maybe because of the poor ventilation. Ecceh.. sejak bila pula aku bijak sains ni kan?

Selepas selesai membeli tiket, kami singgah solat Zuhur.
Weh, tiket bas habis nak habaq hang.. itupun depa bukak tiket bas tambahan tau!
Padahal belum bulan posa lagi tu.
Awatnya aku duk cakap utagha ni?
Pasai Nurul nak balik ke Kulim..
Mai cik mai cik mai... Mai ke Negheri Kedaahhh...
Ha, aku la ni versi 1 Malaysia, semua loghat aku dah master. Hang ado?

Aduih.. Out of Topic lagi.. minta maaf ye.
Sebenarnya aku nak berkongsi tentang Surau Jumaat di Pudu Sentral.
Jauh beza dengan surau Pudu di jaman aku balik naik bas dolu kala.

Ok, untuk sesiapa yang tak tahu, 'Surau Jumaat' adalah istilah yang digunakan untuk merujuk kepada surau yang boleh digunakan bagi menunaikan solat fardhu Jumaat.


Nama surau ini adalah Surau Jumaat Al-Hidayah. Sebelum masuk ke dewan solat, kita kena tinggalkan bagasi di kaunter yang disediakan. Kalau tidak, nanti makcik tu marah. Jangan risau, tak payah bayar pun.


Tengok la hallway dia.. bersih dan cantik. Lantai jubin. Aku memang spesis cepat teruja. Mungkin dia nak elak orang berebut-rebut semasa peak hour, jadi laluan masuk ni cukup lebar dan luas. Jangan main kejar-kejar kat sini sudah la ye.


Rak kasut juga ditempatkan di pintu masuk. That's why la hallway dia bersih. Korang yang pakai kasut branded tu mesti risau kasut korang hilang kalau tinggal kat rak luar kan? Haha! Orang kata, semahal-mahal kasut, letaknya di kaki juga, so nak buat apa berlagak mewah.. ye dak? Kalau sayang sangat, simpan dalam beg. Ataupun, bawak sekali masa solat, buh kat depan korang. Kih! Kih!


Tempat berwuduk dan tandas di hujung laluan masuk. Aku suka sebab tempat wuduk ni tertutup, jadi kita tak perlu risau untuk membuka tudung atau nak lipat seluar. Pintu yang ada signage biru pecah tu adalah tandas. Tandasnya juga besar dan selesa. Sebelum masuk ke dewan solat wanita, sila baca peringatan ni kalau tak nak kena 'sound'.


Memang syok lah kalau solat di sini. Kalau dulu tu, surau dia kat tempat parking, pastu kadang-kadang kena kongsi tempat wuduk dengan lelaki. Sekarang... tengoklah ruang solat surau ini....

Cantik sangat!

Aku duduk betul-betul di tengah ruang solat ni. Nampak tak rak kasut kat cermin kaca tu? Itu kan laluan masuk tadi. So, dapat bayangkan tak betapa luasnya dewan solat ni? Bagi aku design ni sangat praktikal. 
Oh ya.. in case korang tak boleh solat, atau nak tunggu kawan yang make-up kemain lama, boleh la duduk di bangku lekuk yang disediakan di bahagian belakang surau ini.

Overall.. aku bagi 4 bintang..
Jangan lupa singgah solat kat sini ye!



Notakaki: Kualiti gambar kurang memuaskan sebab aku snap dengan Samsung Champ je. But it's not that bad, kan? Yang penting aku nak share the good thing in it. You follow?

No comments:

IRAMA HATI SAYA