Korang Pernah BUSUK?

Busuk kat sini tiada maksud tersirat melainkan busuk which is associated with smell. Menurut kamus dewan, ‘busuk’ bermaksud ‘berbau tidak sedap' (kerana sudah buruk dll). In English means ‘smelly, unpleasant smell, stinking, rotten, decayed’.

Sepanjang hidup aku ni terlalu banyak pengalaman berkaitan perkara busuk. Aku sendiri pernah jadi budak busuk masa sekolah rendah dulu (sebab aku tak suka mandi pagi. Sejuk). Tapi takkan la aku nak mengaibkan diri aku dalam blog sendiri kan? So hari ni aku nak share cerita pasal orang dan binatang busuk yang pernah aku jumpa.

1.BUDAK MEJA DEPAN
Budak ni memang suka bergaya dan sangat fashionable. Dari style baju dan tudung semuanya up-to-date. Aku jarang bercakap dengan dia sebab masing-masing busy dan kami tak ada apa-apa isu untuk dibincangkan.

Satu hari, dia nak cerita kat aku pasal boyfriend dia. Akupun tak tahu kenapa dalam ramai-ramai orang dalam kelas tu dia pilih aku. Suara dia waktu tu agak serak. Mungkin sebab dia selesema. Dia berdiri di sebelah aku. Dan apabila dia mula nak bercakap tu aku terbau semacam. Perghh....wa cakap lu..tak tahan syial...Sakit kepala aku terbau nafas dia yang menusuk kalbu. Dia pulak makin rancak bercerita bila tengok aku macam bagi respon positif. Aku? Terpaksa tahan jela.

2.KUCING TEPI RUMAH
Ini serius tak terbendung. Kalau ikut fikiran zionis aku ni, nak aje aku sembelih atau gantung dia kat pokok tepi court badminton tu. Kalau boleh buat tangga with electric shock lagi bagus, supaya kucing tu tak naik kencing berak tepi rumah aku. Yang peliknya, rumah orang kat tingkat 1 sampai tingkat 3 langsung tak ada kena najis busuk ni. Gagah betul kucing tu panjat tangga sampai tingkat 4 semata-mata nak berak kat tepi rumah aku!

Mungkin juga sebab dua buah rumah di sebelah rumah aku kosong tak berpenghuni. Pernah sekali mak kucing bersalin kat depan rumah kosong ‘corner lot’ tepi rumah aku tu. Aku sendiri pernah dengar bunyi anak kucing merengek tanpa henti dari dalam rumah tu. Aku tak nampak kat mana kucing tu sebab grill dikunci. Daun pintu je yang terbuka. Bunyi tangisan anak kucing itu makin lama makin layu dan lenyap beberapa hari kemudian. Mungkin dah mati.

Beberapa minggu kemudian aku dapati pintu rumah sebelah telah dikunci dari luar. Mungkin tuan rumah datang bersihkan rumah tersebut untuk disewakan. Tapi sampai hari ini the cats still come and go to hell just to leave their poops at the house’s door. And I never get the chance to catch them in action.

3.CLASSMATE + GROUPMATE = NERAKA
Ok, kawan sorang ni memang tak boleh blah. Aku secara lahiriahnya kurang bercakap dan tak suka berkenalan dengan orang. Tapi kes yang akan aku ceritakan ni mungkin takdir aku. (Ape la dosa aku sampai terpaksa terima balasan macam ni?)

Aku pernah ambil kelas Language Enhancement Program. Aku memang lone –ranger waktu tu. Aku diberitahu oleh coordinator kelas akan diadakan di tingkat lima. Sampai je kat jabatan tu aku terus meluru ke lift. Aku naik bersama seorang perempuan, mungkin awal 30-an. Dia bertegur sapa denganku. It happened to be that we are of the same class.

Sampai di tingkat lima, aku terus masuk ke kelas dan mengambil tempat. Selang beberapa minit, kawan baru tadi masuk. Dia terus duduk betul-betul di sebelah aku. Aku hanya tersenyum padanya sambil meneruskan kerja aku (buat-buat busy).

Segalanya bermula semasa sesi tutorial. Tutor meminta kami membuat latihan dengan rakan sebelah, secara berpasangan. Setiap kali dia bercakap, nafasnya sangat busuk seperti telur tembelang. Dalam hati aku berdoa semoga kelas segera tamat. Apabila aku tunduk untuk menulis nota, aku akan serta-merta terhidu aroma yang syahdu itu. Sesekali aku menutup dan menguis-nguis hidung aku. Aku suspek dia ade resdung. Bayangkan, aku terpaksa menahan gas beracun ini selama hampir lima jam. My air was contaminated. Help!

Sebelum kelas tamat, terdengar tutor menjerit “Class, this will be your partner for the whole semester ya!”

Shit!

The hell is forever mine!









notajarikaki: bau busuk yang aku takkan lupa adalah bau nanah masa aku diserang Lymph Node Abscess a.k.a Sinus dulu. Memang horror. Sampai sekarang aku haunted by the smell.

1 comment:

Hani_jais said...

hahaha..mmmg s**t.sabo la ye.ko amik kelas kat mna tu?pasni ni aku nak dgr cara2 ko menyound die ok

IRAMA HATI SAYA