Hack the Hackers

Salam...

Dalam segmen 'Bijak IT' kali ini kita akan mempelajari teknik untuk meng'ajar' orang-orang yang kurang ajar.

Ceritanya bermula begini (biasalah..aku kan suka elemen-elemen drama nih).

Satu hari aku log in account email aku.
Dalam inbox aku perasan ada notification daripada Facebook.

Seingat aku, aku tak pernah register Facebook menggunakan email yang ini.
Ini email yang aku guna untuk urusan rasmi sahaja. Untuk laman sosial atau lain-lain hal, aku akan gunakan email lain.

Ah, sudah!
Aku suspect ada orang hack email ni.
Atau ada orang gunakan email address aku untuk buat account palsu di Facebook.

Menurut Concise Oxford Dictionary-Tenth Edition, the word "Hack" means 'using a computer to gain unauthorized access to data'.

Yang aku pelik tu, aku ni bukannya artis atau orang kenamaan, yang dia pulun nak hack tu ape motifnya? Tak dapat apa pun der..Bila aku check dengan tekun, aku dapati orang ni last update status pada April tahun lepas. Kira dah lama la tu kan.

Dah la dia letak gambar awek jepun mana tah.
Aku jadi hangin woo..

Aku fikir punya fikir punya fikir, maka datang jualah idea yang agak bernas.
Orang kata, kalau kita nak tangkap penjenayah, kita kena berfikir macam seorang penjenayah. Tapi..kita mana pernah buat jenayah, jadi mana mungkin kita boleh berfikir macam mereka?

Senang je, kita buat la profiling..ala, macam dalam cerita Criminal Minds tu.
Korang tak pernah tengok ke? Ha,kalau tak pernah, pergilah download sekarang!
Kenalkan... tiga dari kiri tu aku punya tau.

So, apa yang aku buat adalah seperti berikut:

1. Cuba sign-in di akaun Facebook palsu tersebut.
2. Bila keluar error (sebab kita tak tahu apa jadah password yang digunakan oleh hacker tu kan), maka kita request la kata laluan yang baru.
3. The new password will be sent to our email (yang kita guna untuk sign-in tu kan).
4. Tindakan selanjutnya bergantung kepada kebijaksanaan anda. (Cuba la fikir sendiri, takkan selamanya nak mengharapkan orang lain, ye dak?)
5. Akhirnya aku dapat access mutlak ke akaun Facebook palsu yang guna email dan nama aku ni.

Setelah puas menggodam akaun tersebut, I decided to close the fake account.
Cari butang 'delete' tak jumpa. Tapi ada line 'deactivate your account'.
Baca syarat dan terma dahulu sebelum menekan apa-apa butang lain, ok.
Soalan-soalan susulan seperti 'Eh, apesal kau nak tutup facebook ni? Kau curang eh?' akan terpampang di skrin anda.
Pilih la alasan yang paling munasabah.
Akhirnya aku click butang "CONFIRM" dengan penuh yakin dan rasa puas hati.

Kau ingat kau pandai sangat? Aku pandai sikit la dari kau!


Notakaki: Artis-artis dalam melodi tu kan, siap report polis bagai. Apa kata suruh diorang tu cuba buat macam aku ni ha. Tutup kes, setel sendiri, diam sudeh, nak kecoh sangat bukan dapat apa pun. But then again, this is the cyber world, nothing is confidential anyway. Hackers is just like penyeluk saku di dunia nyata. Mereka datang dari entah mana-mana pada waktu yang entah bila-bila. Tak gitu?

No comments:

IRAMA HATI SAYA