Only The Strong

SALAM...
Dah dekat 2 minggu cik asik rasa nak tidur dan malas nak melayan orang.
Makan dan pemakanan sesuka hati. Susu untuk sarapan pun tak terbancuh walaupun bangun awal.

This is surely not a good sign for me.

Setahu aku, aku akan mengalami fenomena ini bila aku berjiwa kacau.
Biasanya bila aku stress, secara tak sedar, aku tend to be excessively attached to my bed.
Most of the time aku akan rasa nak melenakan mata, merehatkan badan dan melonggarkan pemikiran dengan cara yang sangat klasik - Tidur.
Aku ni pemalas, even untuk berfikir pun aku malas..maka cara paling mudah untuk mengelakkan otak daripada berfikir adalah dengan tidur. Aku akan tertidur sebelum sempat berfikir apa yang harus aku fikirkan.
Dalam minggu ni sahaja rasanya masa aku pejam mata lebih lama daripada celik.

Seriously, aku tak berapa melihat dan menikmati dunia, dalam erti kata lain, aku tak berapa hidup la dalam 2 minggu ni.

Bayangkanlah, aku balik kelas tengahari terus tidur, bangun pergi kelas petang, balik kelas tidur. Lepas solat maghrib, pergi kelas pukul 8. Balik kelas dalam pukul 10:30 terus terbongkang.

Hari selasa dan khamis lagi parah, lepas makan tengah hari dengan kawan-kawan, balik bilik terus pejam mata sampai asar, Bangun solat Asar then masuk kerja jam 6 petang. Balik kerja pukul 11 terus landing.Tidur.
Tudung baju sekolah untuk esok yang belum bergosok tak payah cakap la kan..dengan buku-buku bersepah atas meja tak berkemas..Anak-anak yang berterabur kat serata bilik tak bercara..Seingat aku,aku hanya akan peluk Me'on dan genggam Uneng sebelum menutup mata.. Hanya merekalah yang jadi peneman lenaku setiap kali. Anak-anak lain langsung tak sempat dicapai.

Inilah rutin aku selama hampir 2 minggu. Physical trainning dan riadah pun aku tak care. Dah lama benar aku tak turun ke convest hill dan bersantai di tasik.

Entah angin apa lah yang dah menyampuk aku. Aku memang tak ada desire untuk menghadap dunia.

Letih? aku sendiri tak pasti untuk apa aku perlu berletih.
Adakah aku penat untuk meneruskan hari-hari aku?

Pagi tadi aku mula rasa tak sedap badan. Bila badan aku rasa tak berapa sihat aku akan cepat-cepat bagitahu kat diri aku "Tolong la jangan sakit...Kalau kau sakit, tak ada siapa nak jaga kau, tak ada tempat pun kau nak mengadu, jadi, tolong jangan sakit..Be strong! please be strong because you must be strong..You need to be strong.."

Selalunya aku berjaya pujuk diri aku dan kekal sihat (atau sekurang-kurangnya nampak sihat).

Now that aku dah terjaga dari mimpi yang agak panjang, aku harap aku dapat terus bangkit dan tak sambung tidur lagi..Aku nak hidup.Aku nak menikmati hidup aku. Aku nak bergembira dengan insan-insan disekeliling aku serta menggembirakan mereka. Aku masih mencuba. Sedang mencuba. Bukan susah pun. I just need to smile. Senyum untuk hidup!

"Apabila kita tiada teman(istimewa), diri sendiri adalah teman paling rapat yang kita perlukan pada setiap saat kita kesunyian."
- Falsafah orang bujang dari cikselampit

No comments:

IRAMA HATI SAYA