Cikgu Sekolah Memandu


Percaya atau tidak, aku menghabiskan hampir dua tahun untuk mendapatkan lesen memandu. Well,aku register lesen kenderaan berat termasuklah lori dan bas. *sarcasm*

Sepanjang dua tahun tersebut, bermacam-macam perkara telah berlaku dan aku alami. Jadi aku sendiri tak pasti entri ini akan berjela atau tidak, bergantung kepada kekuatan memori aku.
Seriously two damn years? Orang lain dua bulan je dah settle. Oh, Pehhlissss!!!!)

Antara series of unfortunate events termasuklah:

1. Aku terlibat dengan kemalangan kecil. Cerita lanjut ada dalam entri Sapu . Kemalangan itu menyebabkan aku terpaksa menangguh tarikh ujian jalanraya untuk lesen motor aku selama tiga bulan.

2. Mendapat penyakit misteri yang tak tahu punca selama dua bulan. Boleh rujuk entri Tiga Kali Jumaat pula. Menyebabkan kelas dan ujian memandu pula tertangguh.

3. Sekolah memandu yang ‘mendiamkan diri’ hampir 4 bulan tanpa menghubungi aku.
Aku sendiri pula yang terpaksa mencari inisiatif untuk ‘menjejak’ kembali sekolah yang bertanggungjawab itu. Nak tahu apa yang berlaku?
Apparently sekolah tu dah tutup!
Suka hati je tutup sekolah tak bagi tahu kan? Kan?




Mujur la aku pergi cari,kalau tak..mau burn semua duit aku macam tu je.
Bila aku call dia cakap “Oh, kita dah pindah la..dekat bla bla bla..”
Aku terus ke tempat yang dinyatakan. Sampai sana dia cakap
“Ha..Mastura..akak cari nombor awak tak jumpa la..”
Ada unsur-unsur tak berapa logik di situ. Takkan la borang aku masa register dulu tak ada nombor telefon. Aku terfikir macam mana la nasib orang lain yang tidak dihubungi. Takkan dia biar macam tu je?

4. Oleh kerana lama sangat menunggu panggilan hangit dari sekolah tersebut, aku telah mendaftarkan diri untuk mengikuti kursus bahasa di ITNM. It was done and completed after two months. Puas hati aku.

See? Macam-macam hal aku dapat bereskan between the time. Sabar aje lah.

Eh, cerita aku ni tak habis lagi. Yang atas-atas tadi tu semua mukaddimah je.




Cuba skrol atas sekali dan baca tajuk entri ini.

.





.






.

Dah? Ok bagus.




Cikgu yang aku maksudkan adalah cikgu latihan memandu aku. Namanya Faiz (memang nama sebenar). Dia agak muda, mungkin lingkungan awal 30-an. Rupa dan fizikal semua just-so-so la. Garang pun boleh tahan. Aku memang selalu je kena maki kalau enjin kereta mati lepas traffic light.

Cerita yang aku nak share ni sangat ringkas tapi bagi aku agak significant. Aku mulakan selepas aku berjaya mencari semula sekolah yang hilang itu. Aku dijadualkan mengikuti satu latihan akhir sebelum ujian JPJ bersama Cikgu Faiz dari jam 9 hingga 11 pagi.




source: yahoo image

Dah dekat 6 bulan aku tidak memegang steering. Banyak sangat yang aku dah lupa. Cikgu Faiz dengan muka serius terus minta aku memandu di dalam kawasan ujian di Cheras. Kemudian aku diminta memandu ke track ujian jalan raya di luar pusat memandu. Lagi dua hari nak ujian ni.
Cuak cam syial.

Jam melepasi 1030 pagi.

“Ok. Berhenti tepi tu,” kata Cikgu Faiz mengarahkan aku bertukar pemandu.

Beliau terus memecut pulang ke Ulu Kelang (tentulah bersama aku. Haha!)

Sepanjang perjalanan pulang itu banyak betul persinggahan di kedai-kedai runcit. Cikgu Faiz nampak kalut mencari sesuatu sambil menelek telefon bimbit beliau. Pada tanggapan aku beliau mungkin sudah berkahwin dan barangkali isterinya memesan barang-barang runcit untuk makanan tengah hari. Setelah berhenti di tiga buah kedai, beliau memandu ke kawasan perumahan yang tidak begitu familiar dengan aku. Beliau tiba-tiba memberhentikan kereta kancil sekolah memandu itu di kawasan letak kereta. Sambil bergegas keluar beliau sempat berpesan, “Tunggu sekejap ek. Kalau kereta depan ni nak keluar, awak pandai-pandai lah reverse, ok?”

Dah aku pulak yang kena jaga kereta ni kan. Aku nampak dia berlari-lari anak menuju ke sebuah rumah. Menghantar barang runcit gamaknya. Aku memuji-muji dalam hati sikap beliau yang nampak bertanggungjawab itu.

Selang 15 minit, dia kembali ke kereta. Aku macam biasa buat muka sengal sambil memasang tali pinggang keledar.

Semasa dia masuk ke kereta, semerbak haram menusuk hidung. Entah bau minyak rambut Tencho atau minyak wangi Malaikat Subuh aku tak pasti. Tapi rambut beliau kelihatan lebih kemas dari tadi. Mungkin bini dia touch-up sikit sebelum sambung kerja.

Cikgu Faiz sempat memberitahuku kelas beliau seterusnya pada jam 12 tengah hari. Aku telek jam tangan. Hampir jam 12.

Sampai sahaja di sekolah memandu, aku berterima kasih lalu keluar dari kereta. Aku nampak Cikgu Faiz tersenyum ke arah luar kereta. Tidak. Dia bukan senyum pada aku.

Semasa menghidupkan enjin motor untuk bergerak pulang, kelihatan seorang gadis sedang berjalan pantas menuju ke kereta Cikgu Faiz. Awek cun dengan seluar ketat bawah lutut dan rambut lepas. Chinese-look itu berjalan sambil tersenyum lebar ke arah Cikgu Faiz. Dan mereka beredar meninggalkan aku.

No wonder la Cikgu Faiz siram perfume satu badan masa singgah kat rumah dia tadi!

2 comments:

Unknown said...

Cerita ni best gila. hehe. Kalau perempuan chinese look tu yg mati enjin, mesti tak kena marah kan kan. Dah wangi2 segala.

NJ said...

Ala... scary... x pernah pegang stereng...

IRAMA HATI SAYA