IRAMA HATI SAYA

Bukan Aku Tak Nak

Satu petang aku terserempak dengan Nori di tandas KLCC. Aku senyum, lalu dia menyapa. Sambil berbasa-basi bertanya khabar, dia memberitahuku
“Kita dah kahwin tau. Bulan 5 hari tu lepas grad. Sekarang duduk kat Taman Melati. Dulu jadi cekgu sekejap, lepas kahwin berhenti. Nak sesuaikan diri dulu.”
Aku hanya tersenyum mendengar sambil dalam hati berkata “Huh, kahwin tak jemput..eh, dengan siapa dia kahwin ha?”.
Agak kurang ajar rasanya jika ku zahirkan kata hati tadi tu kan? Jadi aku diam saja sambil terus mengangguk faham.

6 bulan lalu, aku terima SMS dari adikku dikampung ‘NORHAYATI MOKHTAR KAHWIN 25HB NI. MAK MARHABAN KAT RUMAH DIA’. Yati rakan sekelas aku di sekolah menengah itu juga merupakan anak murid ibuku. Kami berkawan sebelum aku masuk sekolah rendah, bapak aku mengajar budak-budak kampung mengaji di Balai Raya pada ketika itu.

Jealous juga benarnya tatkala menatap kad undangan dan menerima berita pernikahan kawan-kawan sebaya yang pernah sepadang sesekolah sekubang sekampung denganku.

****************************************************************************

“Miss.. Bila nak kahwin?” Lukman, muridku, bertanya selamba semasa kelas intensif pertamanya bersamaku.

Pada kelas dan minggu seterusnya juga aku diasak dengan soalan yang serupa “Bila nak kahwin Miss?” “Calon pun tak ada lagi..Aku menjawab selamba.

Suatu pagi sedang aku sibuk menulis sesuatu di papan kenyataan kolej, Si Lukman ini menegurku dari belakang.
“Miss.. Bila Miss nak kahwin?” Memang itu ayat pertamanya setiap kali juga (tanpa salam).
“Nanti-nanti la..” aku tiada akal mahu membalas sebenarnya.
“Miss ni jual mahal ni.. Bukan tak ada orang nak, Miss tu yang tolak.. Macam la saya tak tahu..” Katanya dengan sedikit loghat Kelantan.
Hish budak ni kang.. “Pandai-pandai je la awak ni. Mana ada la..Saya memang malas nak cari calon lagi la. Saya tak pikir lagi hal ni.”
“Sampai bila Miss nak macam ni?”
Budak ni memang sengal lah. “Saya nak kahwin umur 30 nanti lah!” Balasku geram.
“Miss ni nak jadi anak dara tua ke?” katanya sebelum terus berlalu masuk ke kelasnya.
Aku biarkan saja soalan itu ditelan angin.

Kelas berikutnya, dia masuk lalu singgah di mejaku.
“Miss.. Bila nak kahwin?”
“4 tahun lagi kot..” jawabku selamba sambil menghulur attendance kepadanya.
“Ok, saya tunggu Miss. Janji tau.”
“???..”

Sabar aje lah.


Kalau nak mengikut taqwim hayat yang aku rancang masa kecik dulu, aku sepatutnya bertunang umur 22 tahun dan berkahwin pada umur 24. Tahun ni lah aku genap 24 weh!

0 tokok-tambah:

 
◄ Design by Pocket